In Pressmeddelanden

Pop-up-konsert för klimatet med Magnus Carlson, Patrik Isaksson, Helen Sjöholm, Kajsa Grytt, DJ Malin Evrenos (Y+M) med flera

Sommarens extremhetta och bränder gnager i många. Ett barn skolstrejkar utanför riksdagen. Samtidigt pågår en valrörelse där klimatet blivit ett slagträ för de politiska partierna. För att engagera fler inför valet anordnar organisationerna #WeDontHaveTime, Stormvarning och Föräldravrålet en klimatkonsert.

Greta Thunberg har skolstrejkat i tretton dagar utanför riksdagen för att lyfta klimatkrisens allvar. Det blev gnistan som fick organisationerna att gå samman och ordna konserten för att visa att vuxna svarar på hennes engagemang.

– Barn ska inte behöva skolstrejka eller ta ansvar för klimatfrågan. Självklart är det vi vuxna som måste göra mer för att fixa klimatet. Nu måste vi alla kliva fram för att se till att Sveriges politiker tar klimatkrisen på allvar, säger Frida Berry Eklund, talesperson på Föräldravrålet.

– Vi vill visa att vi är många som bryr oss om klimatet så att våra politiker oavsett partitillhörighet vågar fatta de beslut som klimatkrisen kräver, säger Ingmar Rentzhog, grundare av #WeDontHaveTime.

– Musik är ett fantastiskt sätt för människor att mötas och känna gemenskap. Vi hoppas samla alla de oroliga därute som har en olustig känsla i magen efter sommarens extremhetta. Tillsammans kan vi skapa mod och handling, säger Sophia Ersson, projektledare på Stormvarning.

Information om konserten

Tid och plats: Fredag den 7 september, klockan 11.30–14.00 på Nytorget/Urban Deli i Stockholm.

Artister: Magnus Carlson, Patrik Isaksson, Helen Sjöholm, Maia Hirasawa, Kajsa Grytt, Sarah Riedel, Julia Adams, Ishaaq, Peter Morén, Tiny fighter och DJ Malin Evrenos (Y+M). Fler artister tillkommer.

För mer information, kontakta gärna

För att finansiera konserten har de tre organisationerna tagit hjälp av crowdfunding. Målet är 80 000 kronor för att täcka omkostnaderna. Med två dagar kvar har 85 procent av beloppet redan samlats in. Konserten stöttas även av FundedByMe, Fores och Global Utmaning.

Du hittar mer information om konserten här samt på projektets crowdfundingsida.

Pressmeddelande: https://mailchi.mp/e1d925603b6b/pop-up-konsert-fr-klimatet-med-magnus-carlson-patrik-isaksson-helen-sjholm